Prince Igor (live opera)
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Genre:
Opera, Verwacht
Speelduur:
3 uur 45 minuten
Box Office:
15,-
Taal:
Russisch gezongen, Engels ondertiteld

Componist: Alexander Borodin
Libretto: Alexander Borodin
After Vladimir Stassov, adapted from Dit de l’ost d’Igor

LIVE VANUIT OPERA BASTILLE – Dinsdag 17 december 2019, AANVANG 19.15 UUR

Opera in vier akten en een proloog (1890).
De voorstelling duurt 3:45 minuten, incl. één lange pauze van 35 minuten.
Gezongen in het Russisch, Engels ondertiteld.

Klik hier voor een voorproefje van de muziek en hier voor de trailer van de producent

Prins Igor was Aleksandr Borodins enige opera. Hij werkte zo’n achttien jaar aan Prins Igor, maar voltooide de opera niet. Het waren enkele van zijn Russische vakgenoten, met name Nikolai Rimski-Korsakov en Aleksandr Glazoenov, die Prins Igor uiteindelijk op het podium brachten. Prins Igor beleefde zijn première op in 1890 in Sint-Petersburg.

Prins Igor is een verhaal over heldendom en verraad. Igor, de heerser van de Russische stadstaat Putivl, is in gevecht met de vorst van de Polovtsy, een nomadenstam uit Centraal-Azië. Hij wordt gevangengenomen, maar het ware verraad komt van zijn zwager Galitsky, die zijn afwezigheid wil aangrijpen om hem af te zetten en zelf heerser van Putivl te worden. Prins Igor weet te ontsnappen, maar wat is er van Galitsky’s plannen terechtgekomen en zal hij Putivl aantreffen zoals hij het achterliet?

Soms stijgt muziek uit boven het grotere werk waaruit het afkomstig is. Dat was het geval bij de geliefde Polovetser Dansen uit Prins Igor, die buiten de opera jarenlang een geheel eigen leven leidden. Ze werden gedanst in veel voorstellingen van Sergej Djagilevs Ballet Russe, dat in de eerste twee decennia van de twintigste eeuw in Parijs stormachtige successen beleefde; ze waren onderdeel van de grote Broadway-hit, de musical Kismet; en werden opgevoerd tijdens de openingsceremonie van de Olympische Winterspelen van Sotsji in 2014.

De opera is echter veel meer dan deze beroemde dansen. Heel bijzonder is de briljante wijze waarop Borodin twee zeer uiteenlopende muzieksoorten bijeen laat komen: volksmelodieën uit zijn vaderland om de Russische karakters aan te duiden en exotische Aziatische klanken om de Polovtsianen uit te beelden. (Bron: classicworld.at)

English
Borodin’s only opera, this great Russian epic, best known for its Polovtsian Dances, questions the responsibilities of a leader with regard to his people. Having ceded power to his despotic brother‑in-law in order to go to war, Igor is taken prisoner with his son. From his refusal to negotiate with the enemy to his return home, the prince’s deeds invite us to reconsider our own moral values. By divesting the work of folklore of the most elementary kind, Barrie Kosky’s production highlights a universal need for ethics.

 

Musical direction: Philippe Jordan
Stage direction: Barrie Kosky
Sets: Rufus Didwiszus
Costumes: Klaus Bruns
Lighting design: Franck Evin
Chorography: Otto Pichler
Chorus master: José Luis Basso

Paris Opera Orchestra and Chorus

Solisten:

Prince Igor, Evgeny Nikitin
Iaroslavna, Elena Stikhina
Vladimir, Pavel Černoch
Prince Galitski, Dmitry Ulyanov
Kontchak, Dimitry Ivashchenko
Kontchakovna, Anita Rachvelishvili
Skoula, Adam Palka
Ierochka, Andrei Popov
Ovlour, Vasily Efimov
La Nourrice, Marina Haller
Une Jeune Polovtsienne, Irina Kopylova