The Best of IDFA on Tour 2022 (Film & Food)
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Laden...
Genre:
Culinair, Documentaire
Speelduur:
4 uur 22 minuten
Kijkwijzer:
AL
Box Office:
€ 45,- BankGiroLoterij VIP € 5,50- korting
Taal:
Engels/Nederlands ondertiteld

The Best of IDFA on Tour (Film & Food)

IDFA, het International Documentary Festival Amsterdam, is het grootste en best bezochte documentaire-festival ter wereld. Van de ruim tweehonderdzestig documentaires die tijdens het IDFA 2021 vertoond werden, zijn de beste films in filmtheaters door het hele land te zien.  Op één dag, op tweede paasdag, maandag 18 april van 11.00 – ca 17.45 uur,  krijgt u ’n selectie van 4 van de mooiste, door jury en publiek gewaardeerde documentaires te zien die uw blik op de wereld zullen veranderen.

Ook de inwendige mens wordt goed verzorgd, met koffie/thee met lekkers, een lunch, een drankje met snack in de laatste pauze.

 

Kaartjes voor deze dag kosten € 45,- en zijn binnenkort te bestellen.

  • Vriendenloterij VIP-kaart houders ontvangen € 5,50 korting per kaartje en mogen per VIP-kaart 2 kaarten aanschaffen. Op de bestelpagina vindt u de optie voor deze kortingskaartjes. Neemt u aub uw VIP-kaart als bewijs mee bij uw e-tickets met korting.
  • Er is géén losse ticketverkoop voor de afzonderlijke films.
  • De prijs van de kaartjes is inclusief koffie/thee met lekkers, lunch en een drankje in de laatste pauze

 

 

Op het programma

Vanaf 10.30 uur: ontvangst met koffie/thee

11.00 – 12.20: O, Collecting Eggs Despite the Times (80 mins)

12.20 – 13.30: Lunch

13.30 – 13.56: Handbook (26 mins)

13.56 – 15.00: Where Are You Headed (63 mins)

15.00 – 15.30: Thee

15.30 – 17.00: Children of the Mist (92 mins)

17.00 – 18.00: Borrel

 



O, Collecting Eggs Despite the Times

Nederland | 2021 | Pim Zwier | 80 min. Winnaar van de IDFA Award for Best Directing in de Envision Competition

Fascinerende archieffilm over oöloog Max Schönwetter, de man die zijn leven wijdde aan de eierkunde. 19.206 prachtexemplaren verzamelde hij, van kleine grasmuseitjes tot die van de nandoe. Ondertussen bewoog de wereld zich richting WO II.

Van de doorschijnend geelbruine eieren van de Tibetaanse lammergier tot het ei van de Britse zeekoet met zijn Jackson Pollockachtige spetters – de Duitse ornitholoog Max Schönwetter (1874-1961) verzamelde ze allemaal. Hij maakte zijn levenswerk van de oölogie, zoals de wetenschap van het ei wordt genoemd. Schönwetter ordende de wereld van het ei terwijl in de wereld om hem heen aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog de chaos uitbrak.

Archiefbeelden van de turbulente buitenwereld contrasteren met nagespeelde beelden uit de werkkamer van Schönwetter. Op straat marcheren de nazi’s, binnen meet hij de eitjes van de oostelijke baardgrasmus. Zijn correspondentie met medewetenschappers en verzamelaars (te horen in voice-overs) schetst de tijdgeest en de monomane verzameldrang van Schönwetter en zijn collega’s. Zo bericht een soldaat aan het Fins-Russische front opgetogen over de sneeuwhoeneieren die hij tussen de gevechten door vond.

Prachtige close-ups van de eieren uit de verzameling van Schönwetter (hij had er 19.206) zijn tijdloos in al hun gevlekte, bespikkelde, gestippelde en kleurrijke schoonheid.

 

 


Handbook

Duitsland, Belarus | 2021 | Pavel Mozhar | 26 min. Winnaar van de IDFA Award for Best Short Documentary

De demonstranten tegen de herverkiezing van de Belarussische president Loekasjenko in augustus 2020 werden ongenadig aangepakt. Hun nagespeelde getuigenissen vormen een droge maar trefzekere instructievideo.

 

Hoe sla je een demonstratie neer? Handbook geeft bijna letterlijk antwoord op deze vraag. Bijna, want in deze trefzekere instructievideo vallen geen echte klappen.

Augustus 2020. Terwijl in Minsk de protesten tegen de omstreden herverkiezing van president Loekasjenko aanzwellen, volgt de Belarussische Pavel Mozhar op zijn kamer in Berlijn de ontwikkelingen in zijn geboorteland. Zo’n zevenduizend demonstranten werden in die dagen door de beruchte oproerpolitie OMON opgepakt.

In de honderden getuigenissen die er op internet te vinden zijn, ziet Mozhar een systematiek achter de onderdrukking. Zijn tot studio omgetoverde kamer dient als ruimte waarin hij de getuigenissen nauwgezet laat naspelen door een in het zwarte geklede ‘politieagent’ met bivakmuts, en vier in identieke jeans en shirts gehulde ‘arrestanten’. Het resultaat is pijnlijk instructief.

 


Where Are We Headed

Belarus, Rusland | 2021 | Ruslan Fedotow | 63 min. Winnaar van de IDFA Award for Best First Feature en de IDFA Award for Best Cinematography

De imposante, theatrale metrogangen van Moskou vormen het decor van een doorlopende tragikomische voorstelling. Kleine voorvallen en gesprekjes leveren een kleurrijk beeld op van deze ondergrondse minimaatschappij.

In Moskou komt alles en iedereen samen in de ondergrondse gangen van de metro. Een als kerstman verklede accordeonist praat met een getroebleerde passagier over Dostojevski, het universum en de Russische ziel; feestgangers zingen uit volle borst het nieuwe jaar toe; een reuzeballonverkoper probeert tevergeefs zijn waar te slijten.

Tegen de achtergrondmuziek van piepende en krakende treingeluiden is de toeschouwer voyeuristisch getuige van alles wat hier gebeurt – van details als een knipperende lamp of een slapend kind tot een spontane dans bij de straatmuzikant of een oplaaiende politieke discussie.

De metrogangen vormen een daglichtloze samenleving op zichzelf, een niemandsland waarin het haast onbelangrijk lijkt waar iedereen toch naartoe moet. De met marmeren wanden en gouden lampen versierde stations vormen het perfecte theatrale decor voor de tragikomische voorstelling die zich er doorlopend afspeelt, en waarin de opnames van de kleurrijke metropassagiers oogstrelende miniatuurtjes zijn.

 


Children of the Mist

Vietnam | 2021 | Diem Ha Le | 92 min. Winnaar van de IDFA Award for Best Directing in de International Competition

In de mistige bergen van Noord-Vietnam worstelt een Hmong-tienermeisje met opgroeien. Meisjes in Di’s traditionele cultuur trouwen soms al op hun veertiende. Maar Di gaat naar school en leert daar dat het anders kan.

 

Di is een meisje van twaalf uit de in nevelen gehulde bergen van Noord-Vietnam. Ze behoort tot de Hmong, een etnische minderheid waar meisjes al op heel jonge leeftijd trouwen. Vaak gaat hieraan een controversiële bridenapping vooraf, waarbij het meisje door haar toekomstige echtgenoot “ontvoerd” wordt op oudjaarsavond. Hierna volgen onderhandelingen tussen de families.

Zo verging het ook Di’s zus en hun moeder. Het voelt dan ook niet gek dat de vrouwen en meisjes, bij wijze van voorbereiding, zonder gêne met elkaar praten over seks en het getrouwde leven. Maar Di gaat ook naar school en daar leert ze heel andere mores. En op haar manier probeert zelfs Di’s moeder haar dochter te waarschuwen voor een kindhuwelijk.

Een verhaal over de botsing tussen oude gebruiken en moderne waarden, op een plek waar kinderen uit een traditionele cultuur ook toegang hebben tot de buitenwereld. Regisseur Diem Ha Le maakte van haar eerste lange documentaire een aangrijpende film over de uitdagingen waar een jong Hmong-meisje voor wordt gesteld, maar vooral over een tiener met een uitgesproken karakter, die niet alleen slachtoffer is.