Op zondag 24 maart 2019: The Best of IDFA on Tour

IDFA, het International Documentary Festival Amsterdam, is het grootste en best bezochte documentaire-festival ter wereld.

Van de ruim driehonderd documentaires die tijdens het IDFA 2018 vertoond werden, zijn de beste films in filmtheaters door het hele land te zien.  Op één dag, in Filmtheater Voorschoten op zondag 24 maart van 11.00 – ca 17.45 uur,  krijgt u ’n selectie van 4 van de mooiste, door jury en publiek gewaardeerde, hoopvolle en inspirerende documentaires te zien. Ook de inwendige mens wordt goed verzorgd, met een lunch en “uitgebreide” thee.

Laat u verrassen door vier van de beste documentaires van het jaar 2018!

Programma:

10.30-11.00: Binnenkomst bezoekers
11.00-12.18: Los Reyes (winnaar IDFA Special Jury Award for Feature-Length Documentary)
12.18-12.44: The Man Who Looked Beyond the Horizon, winnaar van de IDFA Special Jury Award for Children’s Documentary
12.44-14.00: Lunch
14.00-15.38:  Island of the Hungry Ghosts (winnaar Amsterdam Human Rights Award)
15.38-16.15: “Uitgebreide” Thee
16.15-17.24: Don’t Be a Dick About It (winnaar VPRO IDFA Audience Award)
17.24-17.45: Afsluitingsdrankje

Toegangsprijs voor deze dag is € 45,-.

 


Los Reyes

Chili/Duitsland 2018, 78 min. Regie: Bettina Perut, Iván Osnovikoff

Los Reyes is het oudste skatepark van de Chileense hoofdstad Santiago. Maar in zijn letterlijke betekenis (‘de koningen’) slaat de titel van deze film evengoed op Chola en Football, de twee zwerfhonden die van deze open ruimte vol rondrazende skateboards en lawaaiige tieners hun thuis hebben gemaakt. De doortastende teef Chola speelt graag met de balletjes die ze her en der vindt. Ze legt ze op de rand van de ramps waarop de skaters hun kunsten vertonen, en probeert ze te vangen, net voordat ze naar beneden storten. De oudere Football kijkt ongeduldig toe en blaft net zo lang naar Chola tot zij de bal loslaat.

De tieners die hen omringen zijn kinderen uit alle lagen van de bevolking, ieder met een eigen verhaal. In voice-over horen we ze praten over hun problematische levens. Maar de fenomenale, dromerige beelden van deze bijna sprookjesachtige film zijn geheel gewijd aan het subtiele spel tussen de honden, die zich vermaken met een bal, een stok, een steen en met elkaar.


The Man Who Looked beyond the Horizon

NL 2018, 26 min. Regie”Martijn Blekendaal.
Ruim veertig jaar geleden besloot Bas Jan Ader de stoute schoenen aan te trekken. Met een piepklein zeilbootje verliet hij de Amerikaanse kust om naar Engeland te varen. Negen maanden later werd dat bootje dobberend op zee teruggevonden. Zonder Bas Jan. Het is een verhaal dat filmmaker Martijn Blekendaal altijd heeft gefascineerd. Niet alleen vanwege die verdwijning zelf, maar door het hele mysterie eromheen.Blekendaal gaat op onderzoek uit, en belandt uiteindelijk in Hollywood. Maar dat maakt van The Man Who Looked Beyond the Horizon bepaald geen doorsnee researchdocumentaire. Het blijkt dat de filmmaker, om te begrijpen wat deze man dreef bij zijn gewaagde ondernemingen, zijn angst om voorbij zijn eigen horizon te kijken moet overwinnen. Via een wild flitsende montage met sprongetjes langs verschillende tijden, plekken en personen laat Blekendaal zijn kijkers speels inzien dat Bas Jan iets specialers heeft achtergelaten dan alleen een mysterie.


Island of Hungry Ghosts

Du/VK/Australië 98 min. Regie: Gabrielle Brady
Met Poh Lin Lee

Het Australische grondgebied van Christmas Island ligt aan de kust van Indonesië. Het wordt bewoond door miljoenen krabben die vanuit de jungle naar de oceaan trekken, in een beweging die honderdduizenden jaren lang door de volle maan is uitgelokt. Poh Lin Lee is een “traumatherapeut” die met haar gezin in dit schijnbaar idyllische paradijs woont. Elke dag praat ze met de asielzoekers die voor onbepaalde tijd zijn vastgehouden in een zwaar beveiligd detentiecentrum verborgen in het midden van het eiland. Ze probeert hen te ondersteunen in hun ondraaglijke en onzekere situatie.

De kalme registraties van de gesprekken die Poh Lin met hen heeft vormen samen met andere observaties op het tropische eiland een intuïtief gecomponeerd, metaforisch mozaïek. Natuurbeschermers schieten de krabben te hulp en de plaatselijke Chinese gemeenschap bekommert zich om de nog rondzwervende geesten van arbeiders die er zo’n honderd jaar geleden omkwamen.Met intieme momenten van Poh Lin en haar gezin en de soms hypnotiserende eilandbeelden ontstaat een breed te interpreteren bespiegeling. Intussen getuigen gedetineerden tijdens de therapiesessies steeds indringender van hun uitzichtloze situatie en hardvochtige behandeling. “Een soort hel,” noemt een van hen het. Poh Lin vraagt zich af wat haar rol hier is. Op Tribeca en enkele andere festivals werd Island of the Hungry Ghosts onderscheiden als beste documentaire.


Don’t Be a Dick About It

 VS 2017, 69 min  Regie: Benjamin Mullinkosson.
Peter en Matthew hebben allebei rood haar, groeien op bij hun ouders, zijn dol op elkaar en vliegen elkaar voortdurend in de haren. Peter is geobsedeerd door het  tv-rogramma Survivor, waarvan hij de eliminatierondes elke dag volgens een onwrikbaar ritueel naspeelt. Zijn jongere broer Matthew heeft een extreme angst voor honden en probeert daar vanaf te komen. De camera volgt de twee liefdevol in hun dagelijkse leven thuis, dat gekenmerkt wordt door een warm familieleven, gezelligheid en een flinke ruzie hier en daar – de twee blijven broers. Ze accepteren elkaars tekortkomingen, maar maken ze net zo gemakkelijk belachelijk, en door alles heen blijft een onvoorwaardelijke liefde voor elkaar voelbaar.

Dit in warme kleuren gefilmde en door een lome soundtrack ondersteunde document, waarin Peters eliminatiesessies en Matthews bezoeken aan een lokale hondenkennel de rode draad vormen, is een ode aan het Amerikaanse gezinsleven, aan gekte en vriendschap.


 

22.1.2018